Nyheder og presse
Del

Cookies

Vi bruger cookies til statistik og nogle indstillinger på hjemmesiden.

Du kan læse mere om vores cookies her.

Ved at trykke "Ok,forstået!" giver du accept til vores brug af cookies.

Ok, forstået!
Børn og unge
Uddannelse
Bredde

ATK 2.0 – AFGØRENDE VIDEN FOR HÅNDBOLDFOLKET

Skrevet af Claus Hansen
04. jan 2017Kl. 14:29

Team Danmark udgav i slutningen af 2016 en revideret udgave af Aldersrelateret Træning, der første gang udkom i 2005. Hvis den nye bog ikke lå under juletræet, så bør alle håndboldfolk, der har indflydelse på, hvilke rammer de unge mennesker præsenteres for i klub og forbund, snarest muligt få fat i bogen og læse den.

ATK 2.0 er nemlig intet mindre end en guldgrube af den nyeste forskning om talentudvikling præsenteret i et sprog, der gør udgivelsen til en overkommelig størrelse for alle med interesse for emnet.

Og jeg mener alle. Den bør være et must read for alle U14 - U18-trænere, der betragter sig selv som talentudviklere, og dele af den bør uden tvivl være en fast bestanddel på de kurser, der afholdes for disse målgrupper.

Forældre, der gerne vil sikre deres børn en sund og fornuftig idrætslig udvikling i teenageårene og dermed give børnene de bedste forudsætninger for at udvikle sig til dygtige seniorspillere, kan ligeledes hente meget nyttig information. Der skal træffes mange vanskelige beslutninger i de år, og det er vigtigt, at man vælger det rigtige udviklingsmiljø til ens barn – og det er ikke nødvendigvis det sted, hvor man vinder medaljer.

Sidst, men absolut ikke mindst, vil jeg appellere til, at de personer i vores sport med beslutningskompetence, håndboldpolitikerne, finder tid til at læse i bogen. Forskerne og eksperterne, der har skrevet ATK 2.0, har nedfældet en række anbefalinger, der i mine øjne bør ligge til grund for de afgørelser, der træffes på politisk niveau.

Lad mig som en afsluttende appetitvækker komme med et par stykker her:

”Frem til puberteten bør klub (eller forbund) ikke foretage nogen aktiv selektion. Tværtimod bør fokus være på at skabe så stor en ”talentmasse” som muligt” (s. 22)

”Hvis en talentudviklingsmodel har en konkurrencestruktur, der fremmer fokus på at vinde i en tidlig alder, er det i direkte modstrid med en bæredygtig langvarig talentudvikling” (s. 31)

God læselyst og godt nytår!

Vælg forbund

Luk