Online- og udendørs træning
Del

Online- og udendørs træning

Inspiration til Online- og udendørs træning 

Vi glæder os til at komme tilbage i hallen, men i mellemtiden kan vi mødes udendørs eller online og dyrke vores håndboldglæde. Vi har samlet en masse inspiration til jer, som I kan bruge til træning på jeres hold. Her på siden finder du:

  • inspiration fra Dansk Håndbold Forbunds egne initiativer 
  • træningsvideoer med øvelser, hvor alt, du skal bruge, er krop og bold. Videoerne er udviklet af fysisk træner for landsholdene Line Hovgaard-Hansen, der arbejder for Team Danmark.
  • links til inspiration fra fire samarbejdspartnere.

Hvis I vil lave det som en online træning med jeres hold, kan I benytte eksempelvis Microsoft Teams, Zoom eller Skype.

inspiration fra Dansk Håndbold Forbund:

Den gode opstart: Få en god opstart efter pausen med eksperternes råd og anbefalinger  

Håndboldfitness: Kom hele kroppen rundt med puls, styrke og boldspil

Five-a-side Håndbold: Få ideer til fede og sjove Five-a-side træninger

Beach handball: Inspirationskort til dig, der vil spille håndbold i sandet

Andet materiale: Få inspiration til træningsøvelser fra Håndboldskolerne gennem de seneste år: 2020, 2019 og 2018.

Træningsvideoer 

Videoeksemplerne på denne side er udarbejdet og instrueret af fysisk træner hos Team Danmark Line Hovgaard-Hansen (stifter af @handball_fundamentals). 

I videoerne er der eksempler på, hvordan man individuelt kan lave øvelser med bold med fokus på styrke, smidighed og boldkontrol. 

Øvelserne er oprindeligt udarbejdet til "Den gode opstart" til indendørshåndbold, men kan også bruges individuelt foran skærmen.

Programmet kan også bruges som en grundig opvarmning til håndboldtræningen.

 

Dynamisk stræk

Hver øvelse laves med fem driblinger til hver side.

Boldkontrol 1

Sideskift med dribling 20 meter forlæns og baglæns.

Finteafsæt med dribling med skiftevis venstre og højre hånd 20 meter forlæns og baglæns.

Landing på samlede ben efterfulgt af retningskifte, hvor bolden studses i jorden bagom ryggen. 20 meter forlæns og baglæns med dribling.

'Regnbuen'. Tag en dribling og dernæst tag et ryk uden bold. Grib bolden inden den når jorden.

Styrke

Stående træk med ti gentagelser til hver side.

Udadrotation i skulderen med ti gentagelser til hver side. 

Et bens dødløft til et bens squat med fem gentagelser til hver side. 

Planke med driblinger. Ti driblinger til hver side a' to omgange.

Et bens hofteløft med ti gentagelser til hver side.

Sideplanke med bold. Træk armen op i skudposition og løft derefter ben med ti skift.

Kast

Almindelig kast med bevægelse frem og tilbage. Ti kast til hver hånd. 

Sidehåndskast med bevægelse frem og tilbage. Ti kast til hver hånd. 

Boldkontrol 2

Fremadrettede forsvarsbevægelser mens spilleren dribler med bolden. 15 gange med hver hånd.

Kast op ad væg med 40 skift.

Studskast op ad væg med to bolde. 20 gentagelser til hver side.

Forsvarsbevægelser sidelæns med én bold. Spilleren kigger på medspiller og siger højt antallet af fingre, medspilleren viser. Herefter sættes der i sprint. 10 sekunders dribling med tre gentagelser. 

Her kan du også finde Inspiration til Træningen

Mangler I inspiration til, hvordan I kan lave online træning, findes der flere fora på fx facebook, hvor klubfolk er gode til at dele idéer med hinanden. Eksempelvis på facebookgruppen HÅNDBOLD-TRÆNER DK.

Dansk Håndbold Forbund kan dog ikke stå inde for kvaliteten af indholdet på de forskellige fora, og derfor anbefaler vi jer at huske på tre ting, når I søger inspiration på nettet: 

  1. Tænk på hvordan I plejer at træne, så I har både opvarmning og afspænding/udstrækning med efter træning.
  2. Tilpas niveauet til dine spilleres træningstilstand, så I forbygger skader og har en god oplevelse.
  3. Husk den sociale del, så spillerne også føler sig set og hørt selvom det er online.

Herunder finder I fire links, hvor I kan samle inspiration til træningen fra vores samarbejdspartnere i Dansk Håndbold Forbund.

Performance Profil er en række håndboldrelevante træningsøvelser og tests, der er skabt af en række førende eksperter. Øvelserne skal motivere håndboldspillere – fra U15 op til og med A-landsholdene – til at dyrke fysisk og skadesforebyggende træning. Performance profil består af i alt otte tests (med dertilhørende supplerende træningsøvelser).

Handball Fundamentals er en Instagramprofil, der drives af Line Hovgaard-Hansen. Line er fysisk træner hos Team Danmark, og på profilen deler hun videoer med håndboldspecifikke øvelser.

Team Danmarks fysiske trænere og fysioterapeuter har samlet en række øvelser, du kan lave derhjemme. Her finder du både basisøvelser og styrkeøvelser. 

’Happy’ står for ‘Health & Performance Promotion in Youth Sport’. Forskningsprojektet beskæftiger sig med skadesforbyggende træning. På deres Facebookside finder du en række videoeksempler på opvarmningsøvelser og øvelser med fokus på skadesforebyggende træning.

Vælg forbund

Luk
ANNONCE