Aktiviteter
Del

Håndboldkaravane i JHF Kreds 8

Håndboldkaravane 2023

Karavanen ruller igen i 2023 i Kreds 8. Det sker i uge 35, 36 og 37, fra mandag den 28. august til fredag den 15. september begge dage inkl.

Er din forening interesseret i at være vært for et karavanebesøg?
Kan du stå inde for foreningens og skolens ansvar jf. nedenstående?
Er du klar til at gøre noget ekstra, for at fastholde de nye spillere (Karavane PLUS)?
Så skal du skrive udfylde formularen nederst på siden, senest den 1. maj 2023.
(Du må gerne skrive ønsker om besøgs dato, vi kan dog ikke garantere noget)

Ansøgningerne vil blive behandlet straks efter deadline, og de ansøgende foreninger/skoler vil få besked hurtigt efter deadline.

Formålet med besøget er;

  • Promoverer håndboldsporten
  • Skabe samarbejde mellem håndboldklub og skole
  • Inspirere lærere til at bruge håndbold i deres undervisning
  • Giver børn en rigtig god oplevelse med leg, spil og bevægelse
  • Inspirerer børn til at begynde til håndbold

Ønsker du yderligere oplysninger om håndboldkaravanen, skal du kontakte foreningskonsulent Carsten Glejberg.

HÅNDBOLDKARAVANE

Målgruppen

Er børn på 0. og 4. klassetrin på den/de skoler, der er beliggende i jeres nærområde. 

På karavanen kan børnene prøve kræfter med præcisionskast på lærred med Niklas Landin, skyde på fartmåler, gennemføre motorikbane, trylle med bolden og selvfølgelig skal der også spilles totalhåndbold.

Karavanen har ”personale” med rundt på touren. Instruktøren vil være med på besøgene, og have planlagt alle aktiviteterne på dagen. Alle materialer der skal bruges, er ligeledes med i karavanebilen.

Foreningen får
  • rekrutteringsfoldere, der er tilgængelig på hjemmesiden. 
  • en håndboldkaravane instruktør, som styrer frivillige, lærere og elever igennem håndboldkaravanens aktiviteter.
  • konsulentbistand før, under og efter håndboldkaravane besøget
Foreningen skal
  • aftale (dato/tid) med skolen om besøg af håndboldkaravanen.
  • skal være klar til at modtage nye medlemmer. Have trænere, træningstider etc. på plads for de implicerede årgange.
  • tage stilling til hvilke tiltag foreningen vil gøre i forbindelse med Karavane PLUS (fastholdelse af de nye spillere).
    • Den gode velkomst - Generelt
    • Den gode velkomst - De nye forældre
    • Uddannelse af trænere - Interne kurser
    • Uddannelse af træner - Eksterne kurser
    • Træningsmiljø for børn (Rigtig sjov håndbold)
  • have en kontaktperson til projektstyring (koordinering med DHF konsulent og skole)
  • Stille med frivillige som kan hjælpe ca. fire timer i tidsrummet 7.30 – 14.00
    (Der skal bruges 1 frivillig / lærer pr. 10 elever)
Skolen får
  • et inspirationsmateriale, der indeholder seks lektioner med lege og aktivitetsbeskrivelser. Skolen får dermed inspiration til hvordan de efterfølgende kan få håndbold og bevægelse i idrætstimerne. Inspirationsmaterialet kan endvidere downloads - se mere i boksen til højre.

Inspirationsmaterialet til skoler er et uddrag af Fit First, som er udarbejdet af SDU, DIF og Team Danmark i samarbejde med 10 specialforbund, heriblandt Dansk Håndbold Forbund. Håndboldversionen med intro, afsnit om forskningen mv. kan downloades her

Skolen skal
  • stille min. to undervisere/hjælpere til rådighed pr. modul. De skal varetage de sociale opgaver i forbindelse med børnenes deltagelse (motiverings- ansvarlig for at børnene er klar til tiden, løser praktiske opgaver i forhold til børnene).
  • stille faciliteter til rådighed (håndboldhal)
Eksempel på besøg
kl. 08.30     Ankomst skole og opstilling af materialer
kl. 09.00-10.30 Undervisning 1. og 2. klasser
kl. 10.30-11.30   Frokost betalt af foreningen/skolen
kl. 11.30-13.00   Undervisning 3. og 4. klasser
kl. 13.30   Pakning af bil

For at sikre eleverne får en kvalitetsoplevelse, anbefaler vi max 60 børn pr. undervisnings del.

Ovenstående program er vejledende. Tidspunkter kan besluttes i samarbejde mellem skole(r) og forening.

Forventninger til foreningen - "Nye medlemmer - ja tak"

OBLIGATORISK

For at skabe den bedste ramme for selve håndboldkaravanebesøget, skal minimum en ansvarlig for håndboldkaravanen i foreningen deltage i onlinemøde uge 33, dato følger snarest. Dagsorden for mødet er 

  • foreberedelse til håndboldkaravane og/eller skolestævne
  • gennemgå programmet, opgaver og ansvarsfordeling
  • den gode modtagelse af nye spillere og deres forældre
  • opfølgende tiltag, som kan trække flere spillere til foreningen
  • erfaringsudveksling

FRIVILLIGT

For at klæde trænere på i de årgange, foreningen laver håndboldkaravane og/eller skolestævne for, tilbyder vi en inspirationsaften den 23. august kl. 18.00-20.00 (med fysisk fremmøde), hvor temaerne er

  • den gode modtagelse af nye medlemmer i praksis
  • organisering af træning af mange spillere på forskellige niveauer
  • højt aktivitetsniveau
  • inspiration til træningsøvelser

Ansøgning

Ansøgningsformularen er ikke længere tilgængelig online.



Vi har modtaget rigtig mange ansøgninger. Hvis man er kommet for sent i forhold til deadline, er der derfor ingen garanti for besøg. 

Kontakt konsulenten - så kigger vi på mulighederne

 


Foreningskonsulent
Carsten Glejberg 24225415

Karavaneførere

Pelle Mørk Andersen
Pelle Mørk Andersen 61689923
Simon Bugslag

Vælg forbund

Luk